PRIVIND PROFESIA DE CONSILIER JURIDIC REGLEMENTATĂ ÎN CONCORDANȚĂ CU LEGISLAȚIA EUROPEANĂ
Potrivit unui comunicat dat publicității vineri, 7 iunie 2024, de Consiliul Director al Colegiului Consilierilor Juridici București (CCJB), “Profesia de consilier juridic” face parte din categoria profesii juridice din România, profesia de consilier juridic este recunoscută de către statul român în categoria profesie reglementată și a fost notificată încă din 2008 Comisiei Europene, în conformitate cu Art.59 alineat 1 din Directiva 2005/36/CE, astfel cum a fost acesta modificat prin art. 1 pct. 49 din Directiva 2013/55/UE.
Directiva 2005/36/CE a fost transpusă în dreptul intern prin adoptarea Legii nr. 200 din 25 mai 2004 (*actualizată*) privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, care a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr.500/3 iunie 2004 și documentul oficial, respectiv Monitorul oficial al României nr. 500 din 3 iunie 2004 a fost transmis Comisiei Europene încă din 2008, odată cu notificarea profesiei de consilier juridic în categoria profesie reglementată, în plus documentul oficial nr. 500 din 3 iunie 2004 se regăsește și sub forma evidenței electronice pe site-ul E-monitor al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”.
Profesia de consilier juridic constă în prestare de servicii juridice in mod obișnuit, în schimbul unei remunerații, similar cu profesia de avocat, iar prestarea acestor servicii juridice in mod obisnuit se face în conformitate cu principiile din Directiva 2005/36/CE.
Prestarea de servicii în mod obișnuit, în schimbul unei remunerații are reglementare la nivelul tratatelor in Art.57 alineat (1) si alineat (2) litera (d) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și se aplică în mod direct și profesiei de consilier juridic.
Prestarea activității profesionale în cadrul acestei profesii juridice, cea de consilier juridic se regăsește în dreptul intern reglementată la Art. 2 din Legea nr. 200/2004:
“(1) Activitatea profesională reglementată reprezintă activitatea profesională pentru care accesul sau exercitarea în România este condiționată, direct sau indirect, în conformitate cu legislația română în vigoare, de deținerea unui document care să ateste nivelul de formare profesională.
(2)Sunt considerate activități profesionale reglementate activitățile exercitate cu titlu profesional, dacă utilizarea unui astfel de titlu este rezervată doar titularilor unor documente care atestă nivelul de formare profesională.
(3)Sunt considerate, de asemenea, activități profesionale reglementate activitățile desfășurate de membrii unei organizații profesionale, dacă organizația respectivă:
- a)are ca obiectiv fundamental promovarea și menținerea unui nivel ridicat într-un anumit domeniu profesional;
- b)este recunoscută prin legea română în vederea realizării acestui obiectiv;
- c)eliberează membrilor săi un document care atestă nivelul de formare profesională;
- d)impune membrilor săi respectarea unor reguli de conduită profesională elaborate de aceasta;
- e)conferă membrilor săi dreptul de a folosi un titlu profesional sau abrevierea acestuia și de a beneficia de un statut corespunzător nivelului de formare profesională”.
În categoria ASOCIAȚIA PROFESIONALĂ, în sensul reglementării din Art.2 din legea nr.200/2004 întră în mod direct Asociația Profesională Colegiul Consilierilor Juridici București, denumită în continuare CCJB, care a dobândit personalitate juridica in data de 03.02.2004, în conformitate cu art. 5 alineat 1 din OG nr.2 6/2000, odată cu înscrierea in Registrul Special al Asociațiilor si Fundațiilor de pe langă Serviciul de Grefă al Judecătoriei Sector 4 Bucuresti la nr.3/03.02.2004.
Indicăm în acest sens avizul Ministerului Justiției nr.5 4 din 21 ianuarie 2004 cu privire la avizarea prev. de art. 6 si art. 7 din Statutul Asociației Profesionale Colegiul Consilierilor Juridici București.
Art. 6. “Scopul COLEGIULUI CONSILIERILOR JURIDICI BUCUREȘTI constă în asigurarea organizării şi exercitării unitare în Municipiul București si Judetul Ilfov a profesiei de consilier juridic şi consacrarea principiului că profesia de consilier juridic cu organizarea şi funcţionarea ei structural-sistemică este o componentă complementară a sistemului judiciar NAŢIONAL”.
Art. 7. “Scopul COLEGIULUI CONSILIERILOR JURIDICI BUCUREȘTI constă în protejarea şi PROMOVAREA DREPTURILOR SI INTERESELOR membrilor săi, licenţiaţi în ştiinţe juridice, privind exerciţiul UNITAR al profesiei de consilier juridic, pentru asigurarea protecţiei şi promovării drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor juridice, ale autorităţilor şi instituţiilor publice în relaţia lor cu autoritațile publice, instituțiile de orice natură, precum si cu ORICE PERSOANĂ JURIDICĂ sau FIZICĂ, ROMÂNĂ sau STRĂINĂ”.
Profesia de consilier juridic se exercită în România în conformitate cu Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic care se completează cu actul normativ, si anume Statutul profesiei de consilier juridic, adoptat in conformitate cu art. 6 din Legea nr. 514/2003 care a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 684 din 29 iulie 2004.
Statutul profesiei de consilier juridic a fost adoptat de către persoana juridică Federația Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania, prin raportare la sentinta civila nr. 14/4.06.2004 dosar nr. 12/PJ/2004 pronunțată de către Tribunalul Bucuresti Sectia a III a civilă, prin care s-a admis cererea privind dobândirea PERSONALITAȚII JURIDICE a Federației Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România, prin raportare la avizul nr. 51/541 din 15 iulie 2004 dat de către Parlamentul României Camera Deputatilor Secretariatul General al Camerei Deputaților, prin care s-a aprobat, in conformitate cu art. 5 litera J din legea nr. 202/1998, PUBLICAREA in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 684 din 29 iulie 2004 a statutului profesiei de consilier juridic.
Activitatile prestate in considerarea unei profesii au reglementare la nivelul tratatelor in art. 57 alineat 1 si alineat 2 litera (d) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, iar principiile remuneratiei reprezentând aceiași munca sau muncă de aceiași valoare, indiferent dacă munca este prestată la norma sau este prestată in baza unui tarif orar sunt reglementate la nivelul tratatelor in Art.157 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene si se aplică și profesiei de consilier juridic prin prisma recunoașterii de către statul român în categoria profesie reglementată.
Statutul profesiei de consilier juridic a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 684/29 iulie 2004, cu respectarea procedurii legale din art.5 litera (j) din legea nr. 202/1998 care a fost publicata in MOF nr. 423/10.11.1998, “În Partea I se publică următoarele categorii de acte:actele normative adoptate de persoane juridice – altele decât autorităţile publice – care au fost abilitate prin lege să asigure executarea unor legi”, prin raportare la avizul nr.51/541 din 15 iulie 2004 dat de către Parlamentul Romaniei Camera Deputaților Secretariatul General al Camerei Deputaților, document care se găseste in arhiva Parlamentului României.
Avizul nr. 51/541 din 15 iulie 2004 a dat de către Parlamentul României Camera Deputatilor Secretariatul General al Camerei Deputaților, în exercitarea in mod exclusiv, de către Secretariatul General al Camerei Deputaților a competentelor din art. 3 din legea nr.202/1998: ”Editarea Monitorului Oficial al României constituie un serviciu public asigurat de către Regia Autonomă „Monitorul Oficial”, care funcţionează sub AUTORITATEA Camerei Deputaţilor”.
Statutul profesiei de consilier juridic a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 684/29 i8ulie 2004, cu respectarea dispozitiilor imperative din art. 10 din legea nr.202/1998, ”Actele care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, SE ÎNAINTEAZĂ SECRETARULUI GENERAL al Camerei Deputaţilor, în copie certificată, de către autorităţile emitente, sub semnatura conducătorului acestora sau a loctiitorului sau.Secretarul general al Camerei Deputaţilor TRANSMITE Regiei Autonome „Monitorul Oficial” SPRE PUBLICARE actele prevăzute la alin. 1”, similar cu procedura urmata pentru adoptarea statutului profesiei de avocat in conformitate cu art.76 litera (b) si (e) din legea nr. 51/7.06.1995 publicata in Mof nr. 116/9.06.1995.
COSTURILE pentru publicarea statutului profesiei de consilier juridic in Monitorul oficial al Romaniei nr. 684/29 iulie 2004 au fost suportate in conformitate cu art. 16 din legea nr. 202/1998,” În cazul actelor a căror publicare este prevăzută de Constituţie, precum şi în cazul actelor ce se publică în Partea a II-a, cheltuielile de publicare SUNT SUPORTATE DE REGIA AUTONOMĂ „MONITORUL OFICIAL” DIN BUGETUL PROPRIU.”
COSTURILE pentru publicarea statutului profesiei de consilier juridic in Monitorul oficial al Romaniei nr. 684/29 iulie 2004 au fost raportate si la art. 1 din legea nr. 202/1998: ”Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi de alte acte normative”, precum si la Art.2 din Legea nr. 202/1998:”Editorul Monitorului Oficial al României este CAMERA DEPUTAŢILOR”.
In dreptul intern profesia de consilier juridic face parte din GRUPA DE BAZA AVOCATI, cod COR 2611, in cadrul grupei de baza avocati exista recunoscuta grupa avocati 261101 si grupa consilieri juridici salarizati 261103, sase caractere, indicam in acest sens publicatia oficiala a statutui roman, si anume Monitorul Oficial nr. Partea I nr. 135 din 16 februarie 2023 prin care s-a publicat Ordinul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, respectiv ordinul nr.42/8/2023 privind modificarea si completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania-nivel de ocupatie (sase caractere), aprobata prin Ordinul ministrului muncii familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1.832/856/2011.
Profesia de consilier juridic are reglementata in mod distinct regimul incompatibilitatilor similar cu regimul incompatibilitatilor pentru profesia de avocat, sens in care reglementarea regimului incompatibilitatilor impune respectarea normei imperative din art. 26 din legea nr. 514/2003 “Evidentele consilierilor juridici și actualizarea permanenta a acestora se vor realiza de către asociațiile profesionale la sfârșitul fiecarui an și se vor comunică prefecturii, consiliului judetean, instanțelor judecătorești, organelor de urmărire penala și baroului din județul respectiv” care se completeaza cu normele din actul normativ statutul profesiei de consilier juridic tinut sub forma tabloului profesional al consilierilor juridici stagiari/definitivi sau suspendati din exercitarea profesiei.
Exercitarea profesiei atat in Romania cat in afara Romaniei, in afara cadrului legal prevazut de Legea 514/2003 si de statutul profesiei de consilier juridic publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 684 din 29 iulie 2004 are reglementata atat sanctiune civila, cat si sanctiune de natura penala, similar cu exercitarea fara drept a profesiei de avocat, sanctiunile se aplica si celor care exercita profesia de consilier juridic fata drept, in sensul art. 54 din statutul profesiei de consilier juridic, Mof nr. 684/29 iulie 2004:“Exercitarea activităţilor specifice profesiei de consilier juridic: consultanţă, asistenţă, reprezentare juridică, avizare pentru legalitate şi contrasemnare de acte juridice de către persoane neautorizate prin nerespectarea condiţiilor prevăzute de lege şi de prezentul statut reprezintă exercitare fără drept a profesiei de consilier juridic şi se sancţionează conform legii penale”. iar sanctiunile se aplica prin intermediul normei de trimitere din art. 107 alineat 3 si art. 25 alineat 4 din Legea 51/1995.
Exercitarea profesiei atat in Romania cat in afara Romaniei, in afara cadrului legal prevazut de Legea 514/2003 si de statutul profesiei de consilier juridic publicat in Mof nr. 684/29 iulie 2004 are reglementata sanctiune si in dreptul Uniunii, inclusiv cand profesia de consilieri juridic este remunerata in cadrul unor proiecte derulate din fonduri europene nerambursabile, sens in care sanctiunea este cea reglementata art. 4 alineat (2) din Regulamentul 2020/2092 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiționalitate pentru protecția bugetului Uniunii:
”În sensul prezentului regulament, încălcările principiilor statului de drept se referă la unul sau mai multe dintre elementele următoare:
b) funcționarea corespunzătoare a autorităților care efectuează controale financiare, acțiuni de monitorizare și de audit, precum și funcționarea corespunzătoare a unor sisteme eficiente și transparente de gestiune financiară și de responsabilitate financiară;
(f) recuperarea fondurilor plătite în mod necuvenit;
Drept urmare, principiile, regulile si statutul CCJB privind organizarea si exercitarea profesiei in baza Legii 514/2003 si in baza principiilor din statutul profesiei de consilier juridic, reprezinta transpunerea exacta si precisa a legislatiei Europene referitoare la intrarea/accederea in profesie, stagiatura, pregatirea profesionala continua, codului de deontologie, norma de conduita si etica profesioanala, definitivare in profesie, formare profesionala continua, cu drept de reprezentare la instantele de toate gradele.
Tinerea evidentelor profesionale este o obligatie legala asumata de catre statul roman inca din 2008, odata cu notificarea in categoria profesie reglementata si pentru profesia de consilier juridic similar cu evidentele profesionale pentru profesia de avocat si reprezinta exact cerintele din art. 2 alineat 3 din legea nr. 200/2004 fata de recunoasterea profesiei consilier juridic ca fiind profesie reglementata, cu statut al profesiei, cu tablou profesional, cu regim al incompatibilitatilor reglementat la art. 10 din Legea nr. 514/2003, indiferent de parerile/opiniile aparute pe marginea interpretarii Legii 514/2003, a Statutului profesiei de consilier juridic si aplicarea lui.
Declaram ca orice alta procedura de exercitare a profesiei reglementata in Romania, conform normelor EU este ilegala si contravine principiului prioritatii legislatiei Europene cu riscul angajarii Romaniei intr-un proces de incalcare a normelor Europene.
De notat, ca orice modificare care intervine dupa anul 2004, momentul aparitiei Legii 200/2004 si de transpunere in legislatia Romaniei a legislatiei Europene in referire la profesiile reglementate, trebuie notificata Comisiei Europene fara intarziere, conform Art.59 alineat 1 din Directiva 2005/36/CEE, inclusiv in referire la profesia reglementata de consilier juridic care se exercita in baza Legii nr. 514/2003 si in baza Statutului profesiei de consilier juridic, statut care a fost publicat in MOf nr. 684/29 iulie 2004 in conformitate cu art. 5 litera (J) din Legea nr.202/1998.
Precizam ca NOTIFICARILE in referire la profesia de consilier juridic au fost făcute la Uniunea Europeană de către Colegiul Consilierilor Juridici București!